FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/12/2018

Äktenskapsförord och giltighet

Hej

Vi köpte vårt hus för 24år sen då kostade det 625. 000:- svärfar la då in 100 000:-

Det skrevs ett äktenskapsförord på det men då var jag ej vaken på det

Där står att mitt ex äger 100% av fastigheten

Då vi håller på att skilja oss efter 28år så fann hon detta papper i vårt bankfack som har varit bortglömt i alla dessa år

Då tiden med småbarn odyligt så glömdes detta bort

Nu hänvisar hon till äktenskapsförordet punkt slut

Ska nämnas att huset är värderat till över 5miljoner idag så en nätt vinst på drygt 4,3miljoner minus skatt

Nämnas bör oxå att jag har betalt stort sätt i 20 av dessa åren då hon inte har haft en nämnvärd inkomst

Vad kan jag göra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Äktenskapsförord regleras i svensk rätt i äktenskapsbalken (ÄktB).

Äktenskapsförord

Makar kan ingå avtal (äktenskapsförord) om att egendom ska vara giftorättsgods (d.v.s. delas lika vid bodelning) eller enskild egendom (ingår inte i bodelningen). Avtalet kan ingås både innan och under äktenskapet och ett äktenskapsförod behöver inte bevittnas för att vara giltigt. Däremot ska det vara undertecknat av båda makarna och registreras hos Skatteverket. (7 kap. 3§ ÄktB). Ett äktenskapsförord som till exempel bara ligger hemma eller i bankfacket är verkningslöst och äktenskapsförordet börjar först gälla när Skatteverket har registrerat det.

Äktenskapsförordet som du och din make har undertecknat är giltigt om det har registrerats. I detta fall är huset din makas enskilda egendom och ska inte ingå i bodelning vid skilsmässa. (10 kap 1 § ÄktB) Om Äktenskapsordet inte har registrerats hos Skatteverket är det inte giltigt, i så fall har du rätt till din andel av giftorättsgodset i huset d.v.s. 50% (7 kap 1 § ÄktB). Det krävs även samtycke från dig om din make till exempel vill sälja lägenheten m.m. (7 kapitlet 5 § ÄktB.)

Det kan vara möjligt att jämka äktenskapsförord eller ett villkor i ett äktenskapsförord om det är oskäligt hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt (12 kap 3 § Äktb). Jämkning är dock en bestämmelse som tillämpas restriktivt och det är oftast svårt att få jämkning på grund av detta.

Ogiltigförklara äktenskapsförordet
Domstolen har i praxis tidigare dömt att den som vill ogiltigförklara ett äktenskapsförord måste bevisa att han inte förstod innebörden av äktenskapsförordet när det undertecknades för att det till exempel var oklart. Domstolen har dock framfört att om man undertecknar något har man viss skyldighet att undersöka vad det är man undertecknar. Om du kan bevisa att du inte förstod vad du undertecknat för att förordet var så oklart, trots att du undersökt vad du skulle underteckna, kan det alltså finnas en möjlighet att försöka ogiltigförklara förordet.

Dold samäganderätt
Du skulle kunna hävda dold samäganderätt i huset. Domstolen har i praxis ställt tre krav för att dold samäganderätt ska kunna föreligga. Dessa är:
1. Egendomen ska ha köpts för båda makarnas användning trots att enbart den ena parten står på den.
2. Den dolde ägaren ska lämna ekonomiskt bidrag vid köpet som underlättar köpet eller gör köpet möjligt. Det räcker dock inte, enligt domstolen, att bidrag ges för annat efter köpet.
3. Partena anses förutsätta att egendomen ska ägas tillsammans.

För att du ska få igenom att det handlar om dold samäganderätt bör du då visa att dessa punkter är uppfyllda i ert fall.

Rekommendation

Jag rekommenderar att du anlitar en jurist vid bodelningen efter skilsmässan. Du bör även kontrollera att äktenskapsförordet är giltigt enligt vad som beskrivits ovan, främst om det har registrerats hos Skatteverket. Du kan kontakta skatteverket för att ta reda på detta.

Om äktenskapsförordet är giltigt skulle du kunna antingen försöka ogiltigförklara äktenskapsförordet eller att hävda dold samäganderätt. Jag kommer att ringa dig onsdag den 12 December kl 09.00 om tiden inte passar kan du kontakta mig. Om du vill anlita en av Lawlines jurister eller har någon fråga om mitt svar, kan du mejla jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare