FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2018

Äktenskapsförord och bodelning

Hej.

Tänkte skaffa äktenskapsförord , då vi är redan gifta och inte har skrivit på nåt.

Detta för att jag är bra på spara, köper lite aktier och Fonder för framtiden eller större köp.

Men hur gör man med bostadsrätt som gift?

Tyvärr så står jag på lånet själv, men tror enligt papprerna att vi äger 50/50.

Tror inte banken vill skriva över halva lånet på henne då hon tjänar mindre. Och jag vill inte heller ställa till det för henne. Vad händer om jag skriver på äktenskapsförord vid en skilsmässa med lånet boende och fonderna/sparande?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att det är aktierna och fonderna du vill skriva till enskild egendom genom äktenskapsförord samt att du utöver detta funderar över hur lån samt bostad kommer att behandlas vid en eventuell bodelning. Jag kommer alltså utgå från detta när jag besvarar din fråga.

Till att börja med kan konstateras att för att äktenskapsförordet ska bli giltigt krävs att både du och din fru skriver på (7 kap 3 § äktenskapsbalken). När ett giltigt äktenskapsförord är upprättat kommer den egendom som skrivits över till enskild egendom att undantas bodelning. Det är den del av giftorättsgodset som du står som ägare på som kan skrivas över till din enskilda egendom.

Gällande giftorättsgodset kommer detta att slås samman med din frus giftorättsgods och därefter fördelas lika mellan er. Innan detta sker ska dock era skulder dras av, bostadslånet kommer alltså att dras av från din del av giftorättsgodset och det är det värde som kvarstår som kommer att ingå i bodelningen (11 kap 2 & 3 §§ äktenskapsbalken).

Ex)

Bostaden är värd 4 000 000 kronor där du och din fru äger 50 % var

Din fru har inga skulder medan du har ett bostadslån på 1 000 000

Du får således dra av detta lån från ditt giftorättsgods 2 000 000 – 1 000 000 = 1 000 000

Du kommer då att gå in i bodelningen med 1 000 000 medan din fru går in med 2 000 000

Det totala giftorättsgodset som ska fördelas uppgår då till 3 000 000

Ni får då 1 500 000 kronor var genom bodelning

Efter denna likadelning läggs värdet motsvarande skulderna på igen, du har således rätt till en andel om 1 500 000 + 1 000 000

Gällande skulderna är det ingenting som fördelas utan det behåller var make för sig själv om inte exempelvis ena maken ska överta bostaden, i ett sådant fall ska även lånet läggas över henne vid lottläggningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare