FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/03/2017

Äger man automatiskt det sin make ärver?

Min man ärvde en sommarstuga från sin mamma som dig förra året. Vi är gifta. Äger vi automatiskt sommarstugan tillsammans då?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det endast är din man som har ärvt sommarstugan är det endast han som äger den. Du får med andra ord ingen automatisk äganderätt till sommarstugan. Om det däremot inte finns något villkor om att gåvan ska vara hans enskilda egendom så har du giftorätt i sommarstugan. Med giftorätt menas förenklat sagt att respektive make har rätt till hälften av den andres tillgångar vid en framtida skilsmässa och bodelning. Om ni skiljer er har du alltså rätt till hälften av sommarstugan (så länge det inte finns något villkor om att det ska vara hans enskilda egendom).

Kort sagt: du får ingen automatisk äganderätt till sommarstugan men under förutsättning att det inte finns villkor om enskild egendom så har du rätt till hälften av sommarstugans värde vid en eventuell bodelning.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare