Äger jag eller bostadsrättsföreningen lägenheten?

Vem äger bostadsrättslägenheten på denna adress: X

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fastigheten som finns på adressen som du angett ägs av en bostadsrättsförening. Du kan gå in på denna hemsida https://www.allabrf.se och söka på adressen så kommer namnet på bostadsrättsföreningen upp.

Jag misstänker att du ställer denna fråga eftersom du eller någon du känner köpt en bostadsrätt på adressen och undrar varför du eller personen inte står som ägare på lägenheten. Jag kommer därför förklara själva konceptet med bostadsrätter.

Att man har en lägenhet med bostadsrätt är vanligt i Sverige. I vardagligt tal brukar man säga att man köper en lägenhet. Konstruktionen med bostadsrätter innebär dock att man köper en del av bostadsrättsföreningen och att denna del är förenad med en nyttjanderätt till en lägenhet som bostadsrättsföreningen äger (egentligen äger bostadsrättsföreningen själva fastigheten som innefattar byggnaderna på fastigheten, däri inbegripet lägenheterna). Alltså köper man ett medlemskap till bostadsrättsföreningen och detta medlemskap är förenat med en nyttjanderätt till en lägenhet. Därför står det inte att du eller någon annan person äger lägenheten trots att du eller personen köpt bostadsrätten.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare