Äganderätten till en bil som inköpts enbart av ena sambon

Hej,

Jag är Sambo sen långt tillbaka. Vi har 2 st barn.

Jag har sålt min sommarstuga som jag fått i gåva av min föräldrar i enskild egendom. För viss del av dessa pengar har jag köpt en bil för 225.000:- där det står köp och reg.nr på utdraget från banken.

Om vi registrerar denna bil på min man blir försäkringen mycket billigare.

Har jag rätt till denna bil om vi går skilda vägar trots att han står som ägare och jag har betalat hela bilen själv?

Tacksam för snabbt svar gärna via mail.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Avkastning på enskild egendom eller det som träder i dess ställe utgör också enskild egendom, enbart om detta föreskrivits i ett gåvobrev från dina föräldrar. Det är däremot enbart pengarna från försäljningen av sommarstugan som blir enskild egendom, inte bilen som du köper med de pengarna.

Bilen kommer inte att ingå i en eventuell bodelning mellan er, eftersom den inte utgör samboegendom (enbart gemensam bostad och bohag utgör samboegendom enligt 3, 5, 6 och 8 §§ sambolagen). Bilen är således inte föremål för hälftendelning i en bodelning.

Utgångspunkten är att den som står som registrerad ägare till bilen, det vill säga din sambo, innehar äganderätten.

Denna äganderättt kan emellertid inskränkas på avtalsrättsliga grunder. Eftersom du betalat för hela bilen själv har du så kallad dold samäganderätt. Tre kriterier har uppställts för att det ska röra sig om dold samäganderätt och dessa är:

1. Att ena sambon inköpt egendomen i eget namn men för parternas gemensamma bruk.

2. Att den andre sambon tillfört ekonomiskt tillskott som möjliggjort/underlättat förvärvet.

3. Att sambon som utåt sett står som ägare till egendomen insett syftet bakom det ekonomiska tillskottet (dvs att ni ska vara gemensamma ägare till bilen).

Om dessa kriterierna är uppfyllda antas det föreligga en avsikt att egendomen ska brukas gemensamt vilket som huvudregel leder till att dold samäganderätt föreligger.

Enligt 6 § samäganderättslagen har du rätt att begära hos domstol att en samägd egendom ställs ut på offentlig auktion när du vill.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare