FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/06/2013

Äganderätten kvarstår när bodelning uteblir

Min före detta sambo och jag flyttade isär 2008, nu efter 6 år vill hon ha igen möbler som jag har, däribland ett gammalt köksbord med 4 stolar. Kan hon efter 6 år kräva igen möblena?

Lawline svarar

Hej,

Förutsätter att ingen bodelning gjordes när ni flyttade isär. En begäran om sådan ska göras inom ett år från samboförhållandets upphörande. Om bordet däremot är något som hon egentligen äger kan hon även nu begära att få tillbaka sin egendom som du innehar. Däremot kan hon inte begära att en bodelning ska ske.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare