FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/10/2016

Äganderätt till hund

Hejsan!

Jag och mitt ex är separerade sedan 2år tillbaka. Vi hade en hund ihop som mitt ex står som ägare på. Vi har under dessa två år haft henne varannan vecka. Men nu kräver han att han vill ha henne hela tiden. Har han rätt att ta henne ifrån mig för att han står som ägare till henne? Under åren vi bodde ihop delades alla kostnader för hunden och det har fortsatt när vi varit separerade. Finns det något jag har att säga till om?

Snälla hjälp mig! / ledsen matte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Djur betraktas juridiskt sett som egendom (lösa saker). Den som äger en sak har att göra med saken som denne önskar. För att besvara din fråga måste således utredas vem som äger hunden. Det kan vara så att en av er äger hunden ensamt eller att ni äger den gemensamt. Den som köpte hunden borde vara den som äger hunden. Detta kan naturligtvis ändras om hunden har givits bort eller om ni kommit överens om att hunden ska tillhöra er båda tillsammans. Att ditt ex står som ägare talar starkt för att han är ägare till hunden. Att ni gemensamt betalat för hunden talar däremot i motsatt riktning. Hur det står till med ägarförhållandet är svårt för mig att svara på utan att veta närmare omständigheter vid köpet av hunden och vad som förekommit mellan er beträffande hunden.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att ni vände er till Lawline med er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare