FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/02/2017

Äganderätt till bil

Jag har betalat bilen men min fd man står som ägare.

Vad skulle hända om min fd avlider?

Hur kan jag garantera att få tillbaka bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller äganderätt till lösa föremål gäller som huvudregel avtal i första hand. Det innebär att om du, och din före detta man, har avtalat om att du äger bilen är detta avtal juridiskt sett gällande. Problemen med avtal, åtminstone muntliga, är att de kan vara svåra att bevisa. Om det inte finns något skriftligt avtal er emellan, eller något annat tydligt bevis som tyder på att det är du som har betalat och därmed har rätt till bilen kan äganderätt således inte göras gällande. Det innebär att om din före detta man skulle avlida kommer bilen att ingå i hans dödsbo/arvsdel och därefter ärvas vidare till hans barn/föräldrar/syskon (eller eventuellt nya fru) i enlighet med 2-3 kap Ärvdabalken (1958:637). Detta förutsätter visserligen att din före detta man inte avtalat på annat sätt d.v.s. testamenterat bort bilen till någon annan.

Om du vill vara säker på att du ska få tillbaka bilen nu, alternativt efter, din före detta mans död krävs alltså att avtal sluts därom. Antingen måste ni upprätta ett avtal där det framgår att bilen, trots ägarregistreringen, är din. Alternativt kan han upprätta ett testamente som säger att bilen, efter hans död, ska tillkomma dig. Det allra säkraste är dock att genomföra ett ägarbyte i enlighet med transportstyrelsens instruktioner som du hittar här. En sådan ändring skulle garantera att du får tillbaka bilen om så önskas.

Hoppas svaret var till din hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare