FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/11/2014

Äganderätt och bodelning mellan makar

Hej. Ett par frågor. Min far bor på demensboende & min mamma på seniorboende. De är gifta. Min far stod för hela fastigheten när den såldes & alla pengar de fick finns på hans konto som ej min mor har tillgång till då god man finns. Vad händer om han dör först med arv? Vad händer om mor dör först med arv? Vi är 4 syskon. & varför finns det en sån vansinnig regel som gör att min mor inte har tillgång till pengarna, bara för han stod för 100% av lagfarten? Dom harju bott ihop o varit gifta i över 60 år???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i svensk rätt är att makars äganderätt till sina tillhörigheter inte påverkas av att man ingår äktenskap. Tillgångarna som makarna har innan äktenskapet och tillgångar som de skaffar sig under äktenskapet kallas för giftorättsgods och ska vid en bodelning delas lika (förutsatt att det inte finns ett äktenskapsord som säger något annat). Detta framgår av Äktenskapsbalken (ÄktB) 10 kap 1 § https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1. Att egendom är så att anse som giftorättsgods innebär alltså endast att det ska delas lika vid bodelning, inte att makarna äger egendomarna med lika rätt.

Det finns en möjlighet för makar, både innan och under ett äktenskap, att kringgå regeln om att alla egendomar ska anses vara giftorättsgods (och alltså delas lika vid bodelning). Enligt ÄktB 7 kap 2 § https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1 kan egendom göras till så kallad enskild egendom. Detta kan ske genom äktenskapsförord eller genom att en make får egendom av någon utomstående (ex. via arv) med ett förbehåll om att den ska vara enskild. Verkan av att en egendom är enskild är att den inte ingår i en bodelning utan direkt tilldelas den make/maka som egendomen tillhör.

Ägaren av en fastighet är formellt sett den som skriver under köpeavtalet, ägaren kan ansöka om lagfart.

Oavsett vem som äger fastigheten kommer den att ingå i bodelningen, så länge den inte gjorts enskild. Det ska ända tilläggas att det är möjligt att din mamma ändå äger fastigheten, åtminstone till hälften, på grund av en så kallad dold samäganderätt.

Det finns tre förutsättningar för att din mamma ska anses ha förvärvat fastigheten med dold samäganderätt. För det första måste fastigheten vara köpt i syfte att de skulle bo där tillsammans. Om din mamma flyttade in i fastigheten först efter att din pappa köpt den kan hon alltså inte ha dold samäganderätt. För det andra måste hon ha betalat en del av kostnaden för fastigheten och det krävs också att dina föräldrar hade för avsikt att, när de köpte fastigheten, att den skulle ägas gemensamt. Om dessa tre förutsättningar är uppfyllda anses alltså din mamma ha dold samäganderätt till fastigheten.

Som sagt kommer den att ingå i bodelningen oavsett vem som äger fastigheten, så länge den inte gjorts enskild. Orsaken till att man som make vill äga en egendom är att man kan använda den för att betala av sina egna lån etc.

Vad som händer när en make går bort, förutsatt att det inte finns ett testamente som reglerar något annat, är:

1. En bodelning sker. Värdet av tillgångarna delas mellan makarna. Giftorättsgods delas lika, enskild egendom tilldelas den som har egendomen.

2. De tillgångar som tillhör den make som avlidit ägs numera av hans/hennes arvingar vilket, om inget testamente föreligger, är ni barn. Se Ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1§ https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1 . Arvet delas lika mellan er fyra barn.

3. Att ni ärver egendomen med äganderätt innebär inte att ni får så kallad förfoganderätt, dvs, en rätt att använda egendomarna. Enligt ÄB 3 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 har efterlevande make så kallad fri förfoganderätt till all egendom livet ut. Det innebär en rätt att disponera över egendomen som man vill, exempelvis att man använder den för eget bruk, ger bort den eller säljer den, med det enda undantaget att man inte kan testamentera bort den del som efter bodelningen tillföll den andre maken.

4.Först vid bodelningen efter nästa make får ni tillgång till (vad som kvarstår av) ert arv.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp med bodelning och juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete eller förmedling av en juristkontakt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare