Ägandefördelning av bostadsrätt

Hej,

Vet ej om detta är rätt forum men frågar ändå:

Äger tillsammans med min sambo en bostadsrätt. Han har lagt 1.300 000 kontant och jag har lagt 1.100 000 kr kontant.

Jag har sedan betalt honom 33.000 kr för att våra resp kontantinsatser ska bli mer jämlika.

Innebär det då:

1: att han betalt 1.267 000 kr kontant och jag fortf 1.100 000 kr kontant.

eller

2: han har betalt 1.283 500 kr och jag 1.116 500 kr (dvs 33.000 kr delas lika på oss båda två)

Mvh

Madeleine

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ägandefördelning som sambo:

Huvudprincipen angående reglering av vad som tillhör vilken sambo är enkel. Det som den ena parten betalat och brukar tillhör denna. Det tilläggs alltså ingen presumtion om delad äganderätt som tillkommer äktenskap (3§ Sambolagen). Dock kan egendomen fortfarande utgöra gemensam egendom om denna införskaffats av båda och-/eller är avsedd för gemensamt bruk. I ditt fall är bostadsrätten er gemensamma egendom enligt 5§ 3st sambolagen.

Med detta sagt kan det alltid vara bra att reglera vem som äger vilken del alternativt storleken på dennes del. Detta är upp till samborna att avtala om enskilt genom ett samboavtal (9§ sambolagen). Så om en bodelning skulle ske i värsta fall slipper man värdera egendomen och sedan fördela denna jämt på plats eftersom ett redan existerande avtal finns. Sammanfattat kan ni dela egendomen hur ni vill emellan er med villkor att det inte blir oskäligt fördelat och att ni skriver ett avtal om detta.

Uppdelningen:

En logisk uppdelning av era respektive betalningar skulle vara att din sambo nu betalat 2 267 000 och att du betalat 1 133 000 kronor. Detta för att han betalat sin del och sedan fått 33 000 av dig vilket innebär att hans kontanta betalning netto sjunker med 33 000 och blir 2 267 000. Din kontanta betalning netto stiger motsvarande vilket gör din del till 1 133 000.

Detta är som sagt helt upp till er att avtala om då sambolagen tillåter avtal men reglerar inte några noggranna gränser i avtalet. Bortsett från att det inte får vara oskäligt.

Vänligen

Henrik BergRådgivare