Adoptivbarn ärva biologisk förälder

Ärver jag min biologiska mor? Jag adopterades bort för ca 50 år sedan och har sedan dess "levt med nya föräldrar". Jag har biologiska syskon, men aldrig haft kontakt med varesig dem eller de biologiska föräldrarna. Jag såg hennes dödsannons i tidningen nyligen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Adoptivbarn ärver inte sina biologiska föräldrar, eftersom adoptivbarn ses som sina adoptivföräldrars barn, 4 kap. 8 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P8S1). Svaret är alltså nej, du ärver inte din biologiska mamma då din rätt att ärva henne försvann när du adopterades av dina adoptivföräldrar.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare