FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/04/2017

Åberopat fel efter köp

Hej!

Jag och min man sålde häromdagen vår husvagn, privat, genom annons på blocket till en privat person. Vi har besiktigat vagnen och även gjort ett fukttest som visade att vagnen var pedant skött. Ingen fukt hittades i vagnen, endast en lucka på utsidan av vagnen visade lite fukt. Vagnen är en 2004 års modell och vi har ägt den i ca 6 år. Under dessa år har vi själva aldrig upplevt eller uppmärksammat att det skulle vara någon fukt eller mögel i vagnen. Vi var tydliga med att tala om de fel vi visste om, han fick se besiktningspapper och fukttestet, vi visade den lucka som testet visade hade fukt. Efter detta gjorde köparen själv en grundlig genomgång av vagnen, hade även med sig egen utrustning och fukttestade själv vagnen. Efter detta var han nöjd, var väldigt intresserad av att få köpa vagnen direkt, då vi hade fler intresserade av vagnen som stod på kö för att titta på den. Han ville göra snabb affär, prutade ner priset med 3 500:-. Vi fick pengar och alla var nöjda, han tog med sig vagnen och vi ansåg köpet avslutat. Dagen efter hör han av sig, påstår att han hittat fukt i väggarna och golvet bak i vagnen. detta är inget vi märkt. Han vill nu att vi betalar honom 30 000:- för att täcka vad han anser reparation kostar eller så vill han att vi köper tillbaka vagnen. Vem har rätt i detta fall? Vad har vi som säljare för rättigheter att anse köpet avslutat? Han säger sig ha två års ångerrätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då både köpare och säljare är privatpersoner blir Köplagens regler tillämpliga.

I 17 § anges vad köparen kan förvänta sig gällande varan och vad som utgör ett fel. Paragrafen säger att varan i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper ska överensstämma med vad som avtalats mellan parterna. Om inte annat avtalats, bör varan uppfylla vissa krav vilket framgår av paragrafen.

Du beskriver att ni besiktigat vagnen och gjort ett fukttest som ni visat upp för köparen. Ni lät även köparen själv undersöka vagnen innan köpet slutfördes. I 20 § framgår det att man som köpare inte kan åberopa det fel som man måste antas ha känt till vid köpet. Av de omständigheterna som framgått tycker jag det låter som att köparen har undersökt varan och således borde varit medveten om felet, varför han nu inte kan åberopa fuktskadorna.

Utfästelser från säljarens sida kan däremot leda till att undersökningsplikten för köparen försvinner. Garanterar man för köparen att det inte finns några fuktskador, bör han då kunna förlita sig på den informationen. Det verkar däremot som att köparen ändå undersökt vagnen med speciell utrustning, vilket innebär att han borde ha upptäckt felen varför han inte kan åberopa fel. Det stämmer dessutom inte att han har två års ångerrätt. Köplagen är dispositiv varför parterna själva har att avtala om detta. Har ni inte gjort det, gäller ingen ångerrätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare