Möjlighet till ersättning vid upptäckt av fukt i badrum

Hej, Jag har en fråga ang. min lägenhet som jag fick tillträde till i mitten av januari 2010. För 2 veckor sedan vissade det sig att jag har fukt i mitt badrum som behöver åtgärdas. Jag köpte lägenheten i befintlig skick och visste att badrummet var gammalt och i behov av renovering men inte att den hade en fuktskada. Det vissade det sig senare att fuktproblem har varit ett känt problem i fastigheten och till detta har föreningen avsatt en fond med 10000 kr. till varje lägenhet för renovering. Min fråga är att om jag kan reklamera detta enligt köplagen §32. Jag är medveten om att jag har haft en undersökningsplikt men inte utnyttjat det. Detta är information som säljaren varit medveten om och som undanhållit för mig som köpare. Hade jag känt till detta hade jag kanske inte gått med på att betala den summa som jag faktisk fick betala för lägenheten. Är tacksam om jag kan få hjälp med att gå vidare och förhoppningsviss få en eventuell ersättning från köparen. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att du köper en bostadsrätt i det skick som den befinner sig i på kontraktsdagen. I och med att lägenheten köpts i befintligt skick har säljaren friskrivit sig från sådana brister i lägenheten som du borde ha kunnat upptäcka vid en undersökning/besiktning innan köpet. Eftersom du visste at det var ett gammalt badrum med behov av renovering borde du egentligen ha gjort en noggrann undersökning eller bett om hjälp av en besiktningsman. Säljaren har heller ingen upplysningsplikt gentemot dig som köpare. Dock om säljaren har underlåtit att upplysa dig om ett förhållande i fastigheten som är av stor betydelse, som du borde kunnat räkna med att bli upplyst om kan det anses som att försäljningen är felaktig. Min spontana åsikt är att det inte rör sig om ett sådant förhållande eftersom problemet snart är åtgärdat i och med fonden som föreningen avsatt. Därmed torde dina chanser att erhålla eventuell ersättning vara begränsad. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare