Besittningsskydd vid uthyrning av bostadsrätt

Hej, Jag har en bostadsrätt och skulle vilja hjälpa en kompis att skriva sig på min adress (alltå c/o i mitt namn). Vi blir ju då sambos då vi är skrivna på samma adress. Min fråga är om min kompis genom att vara skriven på min lägenhet har rätt till lägenheten i någon form? Om vi tex skulle bråka och han vill få ut pengar, skulle han ha någon rätt att utöva besittningsrätt på min bostadsrätt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, I 12 kap. 45 § Jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994#K12P45S1 ) finns fyra generella undantag från besittningsskydd. Enligt tredje punkten gäller undantag från besittningsrätt, då lägenheten är en del av hyresvärdens egen bostad. Det har ansetts att då kontakten mellan hyresvärd och hyresgäst i dessa fall är så personlig, ska hyresvärden utan vidare kunna upplösa hyresförhållandet, om han inte vill att hyresgästen ska bo kvar. Enligt rättspraxis är regeln enbart tillämplig på hyresvärdens fasta bostad. Under förutsättning att bostadsrätten är din fasta bostad kan din kompis således inte få besittningsrätt till din bostadsrätt. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare