Gemensam bostad

Kan han tvinga mig att flytta? Jag bor i bostadsrätt med mina 3 barn, jag står inte som ägare utan det gör mina barns pappa, hans mor står med i lånet men inte på lgh:en Han flyttade för ca 2 år sedan, ändrade adress för ca 1,5 år sedan. Idag fick jag ett brev att han ville att jag skulle köpa lägenheten Problemet är att jag kan få lån pga bet.anmärkning. Jag betalar hyran samt halva lånesumman. Försöker få en annan lägenhet men har blivit nekad flera gånger på grund av bet.anmärkningarna Kan han kasta ut sina egna barn? Har delad vårdnad

Lawline svarar

Hej, Det framgår inte om ni är gifta eller sambor, men av de uppgifter du lämnat så verkar det som ni har varit sambor. Isåfall blir sambolagen tillämplig. Eftersom ni har flyttat isär har samboförhållandet enligt sambolagen upphört (2§). Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning, och den inte utgör den ena sambons enskilda egendom eller något annat avtalats emellan er. Utgör bostaden samboegendom så ska värdet fördelas på er genom en bodelning. Det finns en rätt till att överta bostaden i vissa fall, i synnerhet om ni har barn tillsammans. Dock behöver du då ersätta den andra sambons del. Tyvärr är det så att det krävs du begär bodelning inom ett år efter att ert samboförhållande upphörde (9 §). När det gäller övertagandet av bostaden så är gränsen tre månader efter att den ena sambon flyttade (22 §). I ditt fall har det enligt din uppgift gått 2 år sedan upphörandet och flytten. Hoppas att svaret hjälper, Med vänlig hälsning Saga
Saga WolgersRådgivare