Medlemskap i bostadsrättsförening

Mor äger bostadsrätt sedan 7 år. Son bor/är skriven tillsammans med mor. Efter mor avlidit ärver son bostadsrätten. Är det rimligt av Brf att neka son medlemskap i brf. Under förutsättning att bodelning är ok utförd och inga andra saker ligger son till last.

Lawline svarar

Hej, Frågor om bostadsrätt och medlemskap i bostadsrättsförening regleras i bostadsrättslagen, se https://lagen.nu/1991:614 I 2:1 § bostadsrättslagen anges att frågor om antagande av medlemmar i en bostadsrättsförening avgörs av föreningens styrelse. Ram för bedömningen utgörs av föreningens stadgar och av bestämmelserna i bostadsrättslagen. Enligt 2:3 § bostadsrättslagen får den som en bostadsrätt övergått till inte vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta honom som bostadsrättshavare. Denna bestämmelse gäller både överlåtelser och andra fång såsom arv. För att erhålla medlemskap i föreningen föreligger alltså två krav. För det första måste du uppfylla de villkor för medlemskap som anges i föreningens stadgar. Vad som gäller för dessa villkor regleras I 2:2 § bostadsrättslagen. Föreningen får inte uppställa sådana villkor som t ex innebär att visst medborgarskap krävs etc eller att villkoren annars kan betraktas som oskäliga. För det andra skall föreningen skäligen kunna godta dig som bostadrättshavare. Medlemskap får bara vägras på denna grund om det finns objektivt godtagbara skäl till det. Här kan många olika omständigheter komma att få betydelse, såsom dina personliga kvalifikationer, men framförallt din förmåga att fullgöra dina betalningsförpliktelser mot föreningen. Om en förvärvare t ex finnes ha svag betalningsförmåga eller om denne har flera betalningsanmärkelser kan det leda till att föreningen kan vägra medlemskap om denne inte kan ställa godtagbar säkerhet. Den som vägrats medlemskap kan hänskjuta tvisten till hyresnämnden inom en månad från det att han fick del av beslutet, se 2:10 § bostadsrättslagen. Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare