FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/03/2010

Kritiska tidpunkten vid bodelning

Hej! Jag har en fråga om Pensionsfärsäkring vid Bodelning. Jag har fått ett kontoutdrag från SEB trygg Liv som meddelar att den 15/11-06 (som var den kritiska tidpunkten) fanns 6.133:- på min f.d mans pensionskonto. Däremot sattes följande in efter detta datum; 2006-11-28 40" 2006-12-04 22" 2006-12-04 18" Först meddelade Bodelningsförrättaren mig att min f.d mans Pensionsförsäkring INTE skulle ingå för det var en Tjänstepension. Då kollade jag upp det, och eftersom min f.d man har enskild firma, så visste jag att den skulle ingå, varpå bodelningsförrätteren backade. Nu påstår Bodelningförrättaren att min f.d man har en Pensionsförsäkring på 86.133:-. Vilket skulle innebära att 50% av dessa skulle sättas upp som hans tillgångar. Jag hävdar att 6.133:- som fanns på kontot den 15/11-06 skall tas upp som pensionssparande. Av de övriga 80" har min f.d man tagit ut 40" den 8/11-06 från ett av våra gemensamma konton (för att senare sätta in på sitt eget pensionsspar) De andra 40" har stått på ett "slaskkonto" enligt SEB, och således inte bokförts som pensionssparande förrän efter den kritiska tidpunkten. Alltså anser jag att de måste anses som att min f.d man haft dessa som kontanta medel. Han tog för övrigt även ut 60" av våra gemensamma sparpengar samtidigt den 8/11-06 för att reglera en "skuld till sin mor"!? Detta har ej kunnat verifierats på något annat sätt än två handskrivna lappar från henne. Detta är helt klart en efterhandskonstruktion och ett solklart bedrägeri. Men Bodelningsförrätarentycker inte det är något att ta reda på! Så då är det väl bara att släppa det! Nu till min fråga; Har jag rätt att hävda att det är den kritiska tidpunkten på ALLA konton, som skall gälla? Tacksam för ett svar

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Den kritiska tidpunkten, eller brytdagen som den också brukar kallas, är namnet på den dag som utgör utgångspunkten för bodelningen. De tillgångar och skulder som finns på brytdagen skall ingå i den förestående bodelningen, och såna som uppkommer efter den kritiska tidpunkten skall i princip lämnas utanför bodelningen. Vid brytdagen uppkommer enligt 9 kap. 3 § Äktenskapsbalken ett redovisningsansvar för de tillgångar och skulder som skall ingå i bodelningen, och syftet med det är främst att undvika att en make för ut egendom ut boet för att på något sätt missgynna den andre maken. Att en make efter brytdagen betalar en skuld som denne haft innan den kritisa tidpunkten är ett exempel på en handling som kan vara otillåten. I 9 kap. 2 § Äktenskapsbalken stadgas att bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Den kritiska tidpunkten infaller således den dagen då ansökan om äktenskapsskillnad lämnas in till tingsrätten. Det är alltså den dagen som gäller som brytdag för samtliga tillgångar som skall ingå i bodelningen. Jag delar uppfattningen att det är 6133 kronor som skall tas upp som värde på pensionsförsäkringen då det var värdet vid den kritiska tidpunkten. Vad särskilt gäller de 40 000 kronorna från "slaskkontot" så är det ju ett belopp han fört över till försäkringen efter den kritiska tidpunkten. Han har alltså fört ut pengar ur boet då han haft redovisningsplikt. När bodelningen görs torde därför åtminstone dessa 40 000 kronor sättas upp som en tillgång på din makes sida, och ingå till fullt belopp i bodelningen. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare