Säljaren gick i konkurs innan leverans. Möjlighet få tillbaka i förskott erlagd betalning

Hej, jag har köpt en förstärkare och betalade i förskott för att dom skulle ta hem den från utlandet med en leveranstid på två veckor. Det har nu gått 5 veckor och företaget har gått i konkurs!! Dom säger att dom inte kan betala tillbaka mina pengar. Har jag någon chans att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej! En konkurs är ett förfarande som ska se till att _alla de egendomar den som är betalningsskyldig (gäldenären) äger på ett ordnat sätt fördelas mellan de som har rätt att få betalt_ (borgenärerna). En gäldenär som har gått i konkurs har nästan alla gånger större skulder än vad hans tillgångar räcker till att betala. *Alla borgenärer kan därför inte räkna med att få betalt för alla sina fordringar.* En konkursförvaltare förordnas vid en konkurs för att genomföra konkursen och se till att allt går rätt till. Vill du göra gällande din fordran i konkursen ska du anmäla det till konkursförvaltaren. I förmånsrättslagen finns bestämmelser som ger vissa borgenärer rätt till betalning före andra. De borgenärer som ges förmånsrätt enligt den lagen kallas *prioriterade borgenärer*. Förmånsrätt har t ex den som har panträtt i gäldenärens egendom, arbetstagare på sina lönefordringar mm. En rätt till betalning pga hävning av köp eller utebliven leverans är inte en prioriterad fordran. Förmånsrättslagen kan du läsa här: https://lagen.nu/1970:979 . (Tanken med en särbehandling av vissa borgenärer är att skydda vissa intressen. T ex möjliggörs bl a utlåning i samband med uppstart av en verksamhet som vid uppstarten riskerar att inte gå med vinst. Om utlånaren är säker på att få betalt kan utlåningen dels ske över huvud taget och dels till förmånligare villkor än om ingen förmånsrätt fanns.) De borgenärer som inte har någon förmånsrätt har inbördes lika rätt till betalning av de egendomar som finns kvar efter de prioriterade borgenärerna fått betalt. I nästan alla fall finns tyvärr inte tillräckligt med egendomar kvar till de oprioriterade borgenärerna. Ett aktiebolag likvideras och upphör att existera efter en konkurs är avslutad. Alla bolagets oreglerade skulder försvinner i samband med likvidationen. Någon möjlighet att i efterhand kräva ägare eller företagsledare på betalning finns inte. Vilka möjligheter du har att få tillbaka pengar beror på hur mycket pengar och andra tillgångar säljaren har, hur mycket skulder säljaren har samt i vilken utsträckning skulderna är prioriterade i konkursen. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare