FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/03/2010

Värdering av fastighet vid bodelning

Hej! håller på med en bodelning där även ett hus ingår, jag ska lösa ut frun har fått huset värderat,vad gör man avdrag på? mäklararvode? energibesiktning? skatt? frun vill göra avdrag på skatten för förbättringsutgifter kvitton på ca 100000-: måste jag gå med på det eller har hon bara rätt till hälften? MVH Sören

Lawline svarar

Hej, Vid värdering av fastighet vid bodelning ska fastighetens marknadsvärde användas. Ett problem med just fastigheter är att vid en framtida försäljning drabbas ägaren av en realisationsvinstskatt. Av den anledningen har Högsta domstolen i NJA 1975 s. 288 uttalat att den latenta skatten vid en eventuell försäljning av fastigheten borde beaktas när fastigheten värderas vid bodelning. En exakt uträkning av skatten borde dock inte krävas utan en förenklad beräkning får göras utifrån antagande, att den make som tillskiftas fastigheten genast säljer den till ett pris som motsvarar det antagna marknadsvärdet. Utöver detta ska inga andra avdrag göras. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare