Ansvar för golvbrunn i bostadsrätt

Vem i en bostadsrättsförening står för reparation av en otät golvbrunn i badrummet till en lägenhet. Är det föreningen eller den enskilde innehavaren?

Lawline svarar

Hej! Av 12§ Bostadsrättslagen framgår att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för det inre underhållet och ska hålla bostadsrätten i gott skick. En golvbrunn anses troligen tillhöra det "inre" i bostadsrättslägenheten och är därmed ditt ansvar som bostadsrättsinnehavare. Om någon vattenskapa uppstått i följd av felet ansvarar du dock endast om du varit försumlig eller vårdslös. Ditt ansvar som bostadsrättsinnehavare begränsas dock i vissa fall och omfattar exempelvis inte ansvar för reparationer av ledningar av avlopp och vatten. Bostadsrättsföreningen ansvarar nämligen under förutsättning att de försett bostadsrätten med ledningarna och dessa tjänar flera lägenheter. Som du förstår blir det således en bedömningsfråga vars utgång beror på vad som orsakat den otäta golvbrunnen. Du kan läsa mer https://lagen.nu/1991:614. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare