Upphovsrättsligt skydd för spelordningar

Fotbollsförbundet presenterar spelschemat för samtliga matcher på sin webbplats. Är det ok att jag utan deras medgivande presenterar samtliga matcher på min webbplats (kommersiell ska den bli). De vill att jag teknar ett avtal kring upphovsrätt, och säger att det är nödvändigt.

Lawline svarar

Hej, tabeller eller dylikt arbete skyddas av lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Skyddet i dess 49 § förutsätter att ett stort antal uppgifter sammanställs eller att arbetet är ett resultat av en väsentlig investering. Rätten att göra verket tillgängligt för allmänheten är förbehållet upphovsmannen även genom s k online-överföring (Prop. 1996/97:111 s 55). Ett mindre antal uppgifter kan omfattas av skyddet i de fall sammanställningen har inneburit en väsentlig investering. En väsentlig investering innefattar inte kostnader som hänför sig till själva skapandet av uppgifterna, till exempel att planera omgångarna i allsvenskan. Investeringen för sammanställningen av spelomgångarna är inte självständig i förhållande till skapandet av densamma (se rättsfallet från EG-domstolen, Fixtures Marketing Ltd mot Svenska Spel AB, C-338/02 och NJA 2005 s 924). Jag har därför svårt att se att Svenska fotbollsförbundet åtnjuter skydd på grunden att spelordningarna är ett resultat av en väsentlig investering. Spelordningarna kan dock skyddas på den grunden att det är en sammanställning av ett stort antal uppgifter. I rättsfallet NJA 1985 s 813 bedömdes ca 1250 uppgifter vara tillräckligt för katalogskydd, även om viss hänsyn togs till arbetet för att sammanställa dessa. I sådant fall är det avgörande om du tillgängliggör en väsentlig del av spelordningarna eller kontinuerligt publicerar delar av dessa vilket tillsammans utgör en väsentlig del av innehållet. Vid första anblicken av spelordningarna på Svenska fotbollsförbundets hemsida har jag svårt att se att enbart en publicering av en begränsad del av de spelscheman som finns tillgängliga, till exempel enbart allsvenskan (vilket innehåller 240 matcher) kan utgöra ett intrång. Däremot om samtliga spelscheman publiceras kan dessa utgöra en väsentlig del av uppgifterna och därmed medföra att tillåtelse för publicering behövs. Huruvida ett avtal krävs är således beroende av omfattningen av vad som publiceras. Då din sida kommer bli kommersiell förutsätter jag att du vill erbjuda dina potentiella kunder ett brett utbud av spelprogram. Ett avtal om ekonomisk kompensation för rätten att göra spelordningarna tillgängliga för allmänheten skulle därför enligt min mening vara att föredra. mvh
Lawline RådgivareRådgivare