Min hyresgäst vägrar gå med på den nya hyran

Hyr ut en lokal på 77 kvm för 4800:-/mån höjde 2010 3% till 4956:- höjning 3% (jag meddelade skrifligen)får inbetalning för jan på 4656:- en sänkning på ca 3% kan man göra så? Han hänvisa till index o jordabalken

Lawline svarar

Hej! hej som hyresvärd kan du dels välja att förhandla med din hyresvärd eller skicka ut ett villkorsmeddelande (med förslagen höjning). Eftersom du inte har förhandlat om hyran så blir hyresavin ett villkorsmeddelande som hyresgästen har en månad att svara på. Efter månadens utgång kan du gå till hyresnämnden för att driva tvisten vidare. En hyra skall vara skälig och detta avgörs genom jämförelse med liknande lokaler som ägs av allmännyttan. själva bedömningen är ganska förmånlig för hyresvärden och den höjning du beskriver är synnerligen modest varför jag tror att du kan röna framgång(även om en noggrannare bedömning bör göras för att vara säker) Ett bättre sätt att gå än hyresnämnden är att förklara och förhandla med hyresgästen. Antagligen så syftar han på bruksvärdeshyra enligt hyreslagen som återfinns i 12 kapitlet jordabalken se här (https://lagen.nu/1970:994). Sammantaget så tycker jag att du borde ha en bra utgångspunkt att förhandla ifrån. Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare