Fråga om det föreligger fel i tjänsten samt dröjsmål från näringsidkarens sida.

hej.vårt badrum är fuktskadat och hemförsäkringen täcker skadan till största delen.i början på november-09 började en firma, F, riva ur badrumet.runt lucia hade en annan firma ,D,som samarbetar med F fått upp våtrumsmattor.arbetet var så dåligt utfört att försäkringsbolaget inte godkände det.vi kom överrens om att D skulle riva ner sina dåliga mattor så fort som möjligt och att vi skulle ta in en annan firma för att sätta upp nya.tilläggas kan att både F och D ansåg till en början att arbetet var bra utfört och att vi var överdrivet gnälliga.vi har försökt skynda på och i slutet på januari -10 var D äntligen här och tog ner sitt.vi har försökt att få F att göra klart för nästa firma men det händer ingenting.dom svarar inte i telefon och skyller på allt möjligt,bla är det vårt eget fel som inte godkände jobbet på en gång..badrummet är 5 kvadrat stort och vi tycker att 4 månader är orimligt lång tid att färdigställa det.vad kan vi göra?kan vi säga upp avtalet med F?vi har endast muntligt avtal och dom är väl att anse som ansvariga för jobbet?dom sa åt oss att ta D tex.vart kan man vända sej?vi ska hyra ut vårt hus from mars men vi måste ju ha ett fungerande badrum isåfall.kan vi kräva ersättning för att detta drar ut på tiden?tacksam för svar.

Lawline svarar

Vad jag förstår av din fråga så har D utfört tjänsten felaktigt samt att det från F:s sida eventuellt föreligger dröjsmål i enlighet med konsumenttjänstlagen (Se https://lagen.nu/1985:716). Fel i tjänsten regleras i 4, 9 och 10 §§. 4 § stadgar att näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt och med tillbörlig omsorg tillvarataga konsumentens intressen och samråda med denne. Med fel i tjänsten avses att resultatet avviker från vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva. Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning (24 §). Påföljder vid fel i tjänsten och dröjsmål regleras i 16 § respektive 25 §. I det fall att dröjsmål föreligger, kan Ni som konsumenter hålla inne betalningen, kräva att näringsidkaren fullgör tjänsten eller häva avtalet. Ni kan även kräva skadestånd för den skada Ni tillfogats p.g.a. näringsidkarens dröjsmål. De påföljder som aktualiseras vid fel i tjänsten är att Ni kan hålla inne med betalningen, kräva att felet avhjälps eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet. Dessutom kan Ni kräva skadestånd enligt samma grunder som vid dröjsmål. För att ifrågavarande påföljder skall kunna göras gällande fordras dock att Ni som konsumenter inom skälig tid reklamerar felet/dröjsmålet. Ni kan vända er till allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) för att få ärendet prövat. Återkom gärna om Ni har fler frågor! Vänligen
Lawline Rådgivare