äktenskapsförord

Jag kom till sverige det är 5år sedan och kunde inte svenska språk. Min man tåg mig till banken för att öppna ett konto och gjorde tolk, idag fick jag veta att jag har signerat äktenskapsförord i banken den dagen. Kan jag stämma honom?

Lawline svarar

Hej. Det går att stämma din man, men det är inte säkert att det är den bästa vägen att gå. Om du vill stämma din man bör du kunna visa att du har lidit någon ekonomisk skada på grund av äktenskapsförordet. Om du inte har lidit någon ekonomisk skada än, kan ett lämpligare alternativ vara att få äktenskapsförordet ogiltigförklara i enlighet med 30 § Avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218#P30. Mvh
Niklas KarlssonRådgivare