Villkor vid försäljning till underpris

Hej, Min mormor äger i dag en lägenhet. Jag har ett hyreskontrakt som säger att jag hyr lägenheten tillsvidare av henne. Det är ett vitt och laglit kontrakt. Jag ska, förhoppningsvis, köpa lägenheten av henne inom en snar framtid. Lägenheten är värderad till ca 3,5M sek. Jag har råd att betala 2M sek vilket leder till följande: * Min mormor säger att det är OK att jag betalar 2Msek för lägenheten * Det är inte OK att jag, när jag i min tur säljer lägenheten, behåller hela vinnsten. Vinsten ska delas ut i familjen. Hur löser man detta på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej, Beroende på situationen då lägenheten säljs aktualiseras olika regelverk. Om din mormor gått bort innan tidpunkten för försäljningen är arvsrättsliga regler tillämpliga. Gåva (eller försäljning till underpris) till bröstarvinge, alltså barn eller barnbarn om barn inte är vid livet, presumeras utgöra förskott på arv enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) se https://lagen.nu/1958:637. Detta innebär att vid arvsskiftet ska förskottet avräknas från bröstarvingens arv. Förskottet utgörs av värdet på gåvan vid tidpunkten för mottagandet, det är alltså i detta fall 1,5 MSEK. Vad annan arvinge erhåller i gåva under arvlåtarens livstid presumeras inte utgöra förskott på arv, men kan göra det om arvlåtaren exempelvis föreskrivit så i testamente eller gåvobrev. Om frågan om vinstens fördelning uppkommer när din mormor är vid livet måste reglering ske genom avtal. I detta avtal bör ni då bland annat reglera hur stor del av vinsten som ska fördelas mellan släktingarna och mellan vilka det ska fördelas. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare