Förskott på arv

Min frus far gick bort för ett år sedan. Av bouppteckningen framgår att 65% av aktierna i hans bolag redan överlåtits till hans son, som är verksam som vd i bolaget, utan att någon visste om detta. Är detta tillåtet utan att övriga 2 syskon underrättas och kompenseras?

Lawline svarar

Hej! Av frågan framkommer det inte om överlåtelsen till sonen skett med eller utan vederlag. Har sonen erlagt full betalning för aktierna så är det inte några juridiska problem. Istället för aktier så finns det i sådana fall kontanter i dödsboet, detta tillkommer då alla arvingar. Ifall överlåtelsen skett med vederlag men den har understigit marknadsvärdet på aktierna så räknas den delen som sonen inte betalat för som en gåva. I så fall gäller med den delen precis samma som regler som om hela vore gåva. Detta kommer jag till nu. Om han inte erlagt något vederlag för aktierna utan detta rör sig om en ren gåva kan det räknas som förskott på arv enligt 6 kap Ärvdabalken. Se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1 . Har fadern uttryckligen i exempelvis ett gåvobrev sagt att gåvan inte ska utgöra förskott på arv så ska detta respekteras och ingenting händer med denna gåva. Arvet skiftas enligt de vanliga reglerna. Om det inte finns någonting sagt om detta är huvudregeln att gåvan ses som ett förskott på arv och detta ska avräknas från den arvingens arvslott. Värderingen av förskottet ska göras vid tidpunkten vid gåvans givande. Om värdet på förskottet är större än det han skulle fått genom arvet så behöver han inte betala tillbaka överskottet så länge det inte inkräktar på de övriga barnens laglott. Laglotten är det arvlåtarens barn alltid har rätt till. Den utgör hälften av arvslotten. Eftersom det i ditt fall finns tre barn kommer således laglotten utgöra 1/6 av arvet. Om förskottet som den ena sonen fått skulle innebära att det inte finns kvar egendom så att de andra två barnen kan få ut sin sjättedel så måste de klandra gåvan för att få ut sin laglott. Vänligen
Bo OlssonRådgivare