FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/02/2010

Förutsättningar för urkundsförfalskning

Hejsan! Mitt ex har haft en släpkärra och han har registrerat den på mig och nu får ja fordonskatt på denna och detta har gått till kronofogden, detta tycker jag är urkundförfalskning ,men vad säger lagen om detta.Vi var ej tillsammans vid tidpunkten,inte nu heller.

Lawline svarar

Hej! Urkundsförfalskning finns reglerat i 14 kap 1 § BrB. För att urkundsförfalskning skall anses föreligga krävs att vissa så kallade rekvisit (förutsättningar) är uppfyllda. Gärningsmannen skall skriva "annan, verklig eller diktad, persons namn" och därigenom "framställa en falsk urkund" som "innebär fara i bevishänseende" (Se https://lagen.nu/1962:700). Med fara i bevishänseende menas att det föreligger en konkret fara såtillvida att det som förfalskas sannolikt kan tas för att vara äkta. Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis. Sammanfattningsvis gör jag den bedömningen att ditt ex har begått urkundsförfalskning med anledning av att han skrivit ditt namn och därigenom framställt en falsk urkund (register bör räknas som urkund)som inte enbart inneburit fara utan tillika inneburit skada i bevishänseende (av den orsaken att fordonskatt utfärdats i ditt namn och att även kronofogden uppfattat handlingen som äkta). Återkom gärna om du har fler frågor! Vänligen
Lawline Rådgivare