Vad blir rättsverkningarna av ett arvsavtal i fråga om laglott?

Min son är en missbrukare samt har skulder till kronofogden. Jag vill inte att han ärver så mycket som en krona av mig. Hur skriver jag? Kan han själv avsäga sin sin del samt laglott?

Lawline svarar

Du kan testamentera hela din egendom i ett testamente. Enligt 10 kap. 1§ ÄB skall testamente upprättas skriftligen med två vittnen. I vittnenas närvaro skall testator underskriva testamenteshandlingen eller vidkännas sin underskrift. Vittnena skall bestyrka handlingen med sina namn. Vittnena skall känna till att handlingen är ett testamente men behöver inte veta närmare vad det innehåller. Se https://lagen.nu/1958:637 Efter din bortgång måste din son påkalla jämkning ur testamentet för att få ut sin laglott enligt 7 kap. 3§ ÄB. Arvinge kan avsäga sig arv i ett arvsavtal enligt 17 kap ÄB. Enligt 17 kap 2§ gäller att om arvinge avsäger sig arv genom godkännande av testamente eller skriftligen i arvsavtal, är det gällande. Bröstarvinge, alltså din son, har dock rätt att få ut sin laglott om han inte avstått från denna mot skäligt vederlag eller egendom innan din bortgång. Om din son, dennes maka eller hans avkomlingar inte utfått någon skälig kompensation innan din bortgång, blir följden att arvsavsägelsen saknar giltighet i fråga om laglotten, och din son har alltså då rätt att få ut sin laglott men inte eventuellt resterande arvslott. Se https://lagen.nu/1958:637 Om din son är gift, eller har barn kan du utge skälig ersättning till dem motsvarande din sons laglott, om du inte vill att han skall få något arv efter dig och därmed blir arvsavsägelsen giltig.
Lina RadovicRådgivare