Allmänna encyklopediska frågor

Vilka viktiga förändringar av den svenska rättsordningen skedde på 1900-talet. Byggde dessa förändringar på påverkan från Europeisk rätt? Om det är sådan, på vilket sätt och hur skedde det?

Lawline svarar

Hej, Lawline arbetar främst med att ge privatpersoner praktisk juridisk rådgivning när de befinner sig i en situation där sådan behövs. Det kan röra sig om ett köp som de ångrar eller problem kring en skilsmässa. Din fråga rör mer ett brett ämne av allmän karaktär, inte helt olik en uppgift som skulle kunna utdelas vid en introducerande juridikkurs vid gymnasie eller högskola. Du tycks mer vara ute efter faktainsamling än specifik rådgivning. Jag föreslår att du vänder dig till ett uppslagsverk eller bibliotek för att ta reda på detta. Ett boktips kan då vara "Svensk rättshistoria" av Göran Inger. Lycka till Mvh John Engholm
Lawline RådgivareRådgivare