Vårdnad av barn

Jag är gravid i 22:a veckan tillsammamns med en man som jag inte lever med! Vi levde ihop tills jag var i 14:de veckan. Frågan är: får jag ensam vårdnad av detta barn vid födseln? O vad händer om han plötsligt vill var inblandad?

Lawline svarar

Hej! Enligt Föräldrabalkens 6 Kapitels 3 § (https://lagen.nu/1949:381) står barnet om föräldrarna inte är gifta under moderns ensamma vårdnad. Enligt samma § får ni gemensam vårdnad om ni senare skulle gifta er. Enligt samma kapitels 4 § kan ni även gemensamt ansöka om gemensam vårdnad och enligt samma kapitels 6 § avtala om gemensam vårdnad utan att ni är gifta. Vill du inte ha gemensam vårdnad kan fadern ändå enligt samma kapitels 5 § ansöka om ändring av vårdnad men domstolen kan inte mot din vilja besluta om gemensam vårdnad. Hoppas detta besvarar din fråga! Lycka till! Med vänlig hälsning Tobias
Tobias AnderssonRådgivare