FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt14/02/2010

Tävlingsvinst - hur mycket skattar man för?

Hej! Hur mycket skatt bör betalas på ett vunnet presentkort på 5000 kronor? Presentkortet kan användas på ett 30-tal olika butiker. Man får ge cirka 3400 kronor på Blocket för att få ett liknande presentkort. Kan man hävda att skatt endast bör betalas på dessa 3400 kronor eller bör hela beloppet beskattas?

Lawline svarar

Hej! I 8:4 Inkomstskattelagen (IL) (https://lagen.nu/1999:1229#K8P4S1 ) finns en regel som stadgar när tävlingsvinster är skattefria. Enligt denna bestämmelse är presentkort alltid skattepliktiga. Det ska, om det inte är skattfritt enl. 8:4, bestkattas i inkomstslagen tjänst. Enligt 11:1 IL (https://lagen.nu/1999:1229#K11P1S1 ) ska inkomster tas upp i alla fall utom då det anges i 11 eller 8 kap. Tävlingsvinster finns som sagt reglerade i 8:4 men det undantaget gäller inte i ditt fall. Således ska hela vinsten tas upp. Ett presentkort på 5000 kr jämställs med att du fått 5000 kr i kontanter. Därför måste du skatta för hela summan, oavsett värdet på den på andrahandsmarknaden. Vänligen
Bo OlssonRådgivare