FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/07/2006

Får kommunen skrota min bil utan samtycke?

Kommunen bogserade bort min gamla bil och skrotade den, så nu blir det ingen semester för mig och barnen. Får de göra vad som helst? Fick inget meddelande utan först efter en del blomkvistande fick jag reda på att bilen var skrotad. Jag har ännu inte fått någon förklaring - bilen var från 1988, hade registreringsskyltar och fungerade. Kan jag få ersättning så jag kan åka till Bulgarien med mina barn?

Lawline svarar

Det låter som om det har begåtts ett fel. Enligt förordningen om flyttning av fordon i vissa fall, se http://www.lagen.nu/1982:198, är det tillåtet att flytta och skrota fordonsvrak och detta på ägarens bekostnad. Jag vet inte hur bedömningen av "fordonsvrak" görs men om bilen var fungerande, besiktigad och registrerad låter det märkligt. Om du väcker talan om skadestånd så kommer du vid en eventuell vinst få skadestånd för bilen och olägenheter i samband med denna. Du kan inte få en semester i kompensation då svenska skadestånd syftar till att reparera skadan, dock är det möjligt att du kan få ersättning till att köpa en likvärdig bil. Tänk bara på att om det visar sig att det funnits stöd för att flytta bilen kan du bli ersättningsskyldig för hanteringen av bilen. Hör gärna av dig om du har fler undringar. Med Vänliga Hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare