FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/02/2010

Bodelning

Bodelning vid skilsmässa.Det finns en del i ett dödsbo, som ev. ska räknas som giftorättsgods. Att det gått mer än 4 år sedan dödsfallet har det någon betydelse. Det som finns kvar i det oskiftade dödsboet är ett fritidshus.

Lawline svarar

Hej! Enligt 9kap. 1§ Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1 ) ska egendomen fördelas genom bodelning när ett äktenskap upplöses. I 9kap. 3§ finns en regel som stadgar makarnas skyldighet att redovisa för sin egendom. I denna redovisningsplikt ingår att kunna visa på vilket sätt egendomen påverkats av försäljning, gåva, reparationer osv. Bodelningen ska förrättas av makarna gemensamt och över bodelningen ska upprättas en handling som ska skrivas under av makarna. En bodelning måste alltså ske av giftorättsgodset. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom enligt 7kap 1§. En bodelning är således inte över innan makarna skrivit under bodelningsavtalet. Vänligen
Bo OlssonRådgivare