Förskott av arv

Då min far avled 2001 kom hans förmögenhet att förvaltas av min mor. Den totala förmögenheten uppgick till närmare 3 miljoner. Min mor har blivit alltmer vårdslös med pengar, så pass att min bror och jag för ett halvår sedan, i samråd med personalen på det äldreboende där hon bor alltsedan sin makes död, insett att hon behöver en överförmyndare. Jag har nu, genom min mors gode man och revisor, fått veta att närmare 1/2 miljon kronor tagits ut från hennes konto under de senaste fyra åren och satts in på, förmodligen, min brors konto (93.000:- under perioden 1/4 - 31/12 2010), pengar som använts till bilinköp och till min brors barn. Genom aktieförluster och uttag återstår nu endast c:a 1 miljon kronor av förmögenheten. Insättningar till min bror uppgår alltså till c:a 500.000:- under de senaste fyra åren, totalt under en längre tid tillbaka kan det röra sig om en miljon kronor. Kan dessa pengar anses vara förskott på vårt gemensamma arv? Min bror har redan skulder och haft utmätningskrav från Kronofogdemyndigheten så jag misstänker dessutom att pengarna satts in på min brors frus konto. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, Efterlevande maka ärver alltid före gemensamma bröstarvingar enligt ärvdabalken (ÄB) 3:1 §, se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 Din fars kvarlåtenskap skall bli föremål för efterarv till dig och din bror men din mor innehar för närvarande förmögenheten med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att din mor utan redovisningsplikt kan förbruka, avyttra och till och med ge bort egendom. Skillnaden mellan fri förfoganderätt och full äganderätt är att din mor ej via testamente kan förordna om arvsrätten till pengarna enligt 3:2 § ÄB , se https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1 Förskott på arv regleras i 6 kap ÄB. Reglerna utgår ifrån presumtionen att arvlåtare vill att alla barnen skall få lika mycket. Därmed säger huvudregeln i 6:1 § ÄB att gåvor till bröstarvingar under livstiden presumeras vara förskott av arv och skall också behandlas som sådana om inte arvlåtaren givit klara viljeförklaringar om att så inte är fallet. Sådana viljeförklaringar behöver ej ske genom testamente utan kan till exempel vara muntliga eller framgå av omständigheterna vid gåvan, se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1 De gåvor en efterlevande make ger den först avlidne makens arvingar skall också beaktas vid en efterföljande fördelning av den först avlidna makens kvarlåtenskap. Detta framgår av 6:7 § ÄB, se https://lagen.nu/1958:637#K6P7S1 Det faktum att det är din brors fru som mottagit pengarna påverkar bedömningen om gåvan utgör förskott på arv eller inte i det fall det kan bevisas att gåvan var avsedd för henne istället för din bror. Om så är fallet gäller den tidigare beskrivna fria förfoganderätten. Enligt mig bör din mors dispositioner räknas som förskott på arv. Rättsföljden av det är att de 500’ som din bror erhållit skall läggas till den totala kvarlåtenskapen vid beräkningen av era arvslotter. Detta skulle ger er rätt till totalt 750’ var. 750’ till dig och 250’ till din bror skall då skiftas ut vid framtida fördelning av kvarlåtenskapen. Kan situationen ej lösas i samförstånd kan varje delägare i ett framtida dödsbo ansöka hos tingsrätt om att tillsätta en boutredningsman för att göra boutredningen och hjälpa till vid skiftet, 19:1 § ÄB. Hoppas att du har fått ledning i ditt problem. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare