Skolgång

Oenighet mellan barnets vårdnadshavare angående start av förskoleklass samma år som barnet fyller 6 år. Jag har boenderätt för barnet och har ansvar för den dagliga omsorgen av barnet. Fadern har umgänge med barnet varannan helg. Vi har gemensam vårdnad. Jag vill värna om barnets rätt till utbildning och start av förskoleklass vid 6 års ålder. Fadern vill att barnet ska gå kvar på dagis ett år till. Vårdnadshavarna kan ej komma överens i frågan. Hur kan jag agera för att erhålla ett slutavgörande som tar tillvara barnets rätt att börja förskoleklass? Lagen ger inget svar när vårdnadshavarna är oeniga. Domar och praxis - vilken vägledning ger dessa? Tacksam för snabbt svar, eftersom myndigheter och organisationer som företräder barns rättigheter inte har kunnat bistå med rådgivning i uppkommen situation.

Lawline svarar

Hej Vid gemensam vårdnad skall vårdnadshavarna i princip fatta alla beslut angående barnen tillsammans enligt 6 kap 13 § Föräldrabalken (FB). Gemensam vårdnad bygger alltså på tanken att föräldrarna kan komma överens och man kan säga att föräldrarna har en vetorätt gentemot varandra. Om ni som föräldrar inte kan komma överens skall därför status quo bevaras vilket innebär att barnen får gå kvar på dagis ett år till. Att du har boenderätt och ansvar för den dagliga omsorgen ger dig tyvärr enbart en självständig rätt att besluta i frågor av mindre ingripande karaktär. Om ni som vårdnadshavare inte kan komma överens finns det ingen möjlighet att få en domstol att besluta i frågan. Däremot kan vårdnadshavarnas samarbetsproblem vara ett argument mot gemensam vårdnad och rätten kan på yrkande av dig besluta om ensam vårdnad. Viktigt att poängtera är emellertid att det inte finns några garantier för att domstolen fastslår ensam vårdnad och att den i så fall tillfaller dig. Rätten utgår nämligen från barnens bästa och gemensam vårdnad anses som huvudregel ligga i barnens intresse eftersom det bidrar till en bättre kontakt med båda föräldrarna. Av praxis framgår också att rätten beslutat om gemensam vårdnad trotts att föräldrarna uppgivit att de haft samarbetsproblem. En möjlighet är att ta kontakt med de sociala myndigheterna och med deras stöd få tillstånd en dialog som kanske kan resultera i att ni som föräldrar kan komma överens i frågan, men det bygger förstås på att båda föräldrarna har en vilja att samarbeta och nå en lösning. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare