Fackförenings rätt till förhandling

Hej!! Vad är den huvudsakliga skillnaden mellan ett skuldebrev och ett avtal? Har fackförening utan kollektivavtal rätt att kalla till förhandling? Verkar så om jag förstår MBL paragraf 10 rätt.. Om en arbetsgivare inte vill ha ett kollektivavtal är denne ändå skyldig att teckna det om fackföreningen kräver det? Vart i lagen hittar jag det? mvh

Lawline svarar

Hej! "Avtal" är en väldigt bred term och ett skuldebrev är en form av avtal, kan man säga. Själva skuldebrevet är egentligen bara ett bevis på ett avtal mellan en borgenär och en gäldenär. Mer detaljerade bestämmelser kan du läsa om i den något ålderdomliga skuldebrevslagen (som du kan läsa via den här länken: https://lagen.nu/1936:81) och har du några särskilda frågor om skuldebrev eller avtal får du gärna skicka in en ny fråga till oss. Vad gäller förhandlingsrätten har du alldeles rätt i den första delen. 10§ i MBL rör den så kallade allmänna förhandlingsrätten och den omfattar även fackförening som inte har ett tecknat kollektivavtal. Denna ger dock bara stöd för att arbetsgivaren är skyldig att _förhandla_. Det finns inget rättsligt stöd för att tvinga till sig ett kollektivavtal. Avtalsfrihet råder och om förhandlingarna inte leder till något kollektivavtal återstår i teorin olika former av stridsåtgärder, exempelvis blockad eller strejk. Vänligen
Joel DahlquistRådgivare