FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/01/2010

Taxiförarlegitimation och brott

hej jag blev stoppad av polis för att kört mot rött ljus när jag precis kom till sverige och körde på mitt utlänska körkort jag blev då dömd till 30 dagsböter, samt jag blivit dömd för misshandel ringa brott med 30 dagsböter. jag vill nu ta taxiförarlegitimation är då dessa straffbot ett hinder,

Lawline svarar

Hej, Reglerna för taxiförarlegitimation, det vill säga taxikörkort, finns i Yrkestrafiklagen, främst 3 kapitlet, som du hittar på https://lagen.nu/1998:490. Kraven för att man ska kunna få taxiförarlegitimation är att man ska ha fyllt 21 år, ha haft B- eller D-körkort i minst två år, uppfylla de medicinska kraven, uppfylla kraven på yrkeskunnande och laglydighet samt klara av provet för legitimationen. Om man har begått exempelvis grövre våldsbrott eller trafikbrott kan man bedömas olämplig att bli taxiförare genom att man inte uppfyller kraven på laglydighet. Vid en ansökan görs en kontroll av den ansökande i rikspolisens belastnings- och misstankeregister. Om du anses olämplig på grund av de brott du har dömts för bestäms en tid på högst fem år då du inte kommer att kunna ta taxiförarlegitimationen. Efter denna tid kan du ansöka på nytt. Jag kan inte avgöra vilket svar du kommer att få, utan det bästa är att du ansöker om taxiförarlegitimation hos Transportstyrelsen och får svar från dem hur de bedömer de brott du är dömd för. Mer information om taxiförarlegitimation hittar du på http://www.yrkestrafiken.se/. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare