Ersättningsskyldighet vid vattenskada genom olyckshändelse

Hej! jag har orsakat en vattenskada i min hyresbostad av en olyckshändelse, finns det några undantag då det gäller ersätningsskylldig? jag undrar också om hyresvärden har rätt att lägga hela besiktnings kostnaden på mig, även att dom väljer besiktnings människor?

Lawline svarar

Hej! Som hyresgäst har du en vårdplikt och är ersättningsskyldig vad gäller de skador som uppkommer genom ditt vållande, med vilket avses såväl avsiktliga som vårdslösa beteenden, se 24 § Hyreslagen. Rena olyckshändelser svarar du som hyresgäst däremot inte för. Vattenskadan som uppkommit betraktas förmodligen istället som en brist i lägenheten, vilken hyresvärden är ansvarig för, se 16 § 2 p Hyreslagen. Härmed följer också att det är hyresvärden som har att stå för den besiktningskostnad som kan förekomma åtgärdandet/reparationerna av skadorna. Tilläggas bör emellertid att bedömningen av vad som är en ren olyckshändelse och vad som kan anses som vårdslöshet inte på något sätt är enkel att dra. Härtill kommer att du som hyresgäst har en generell lojalitetsplikt mot din hyresvärd som kommer till uttryck på olika sätt i en sådan här situation, exempelvis omedelbar underrättelse till hyresvärden vid upptäckt av skadan. Vårdslöshet kan således anses vara för handen även om det vid en första anblick är en olyckshändelse som skett. Vänliga hälsningar,
Sofie BjärtunRådgivare