Kan jag trycka motiv på tröjor utan att det strider mot någon immateriell rättighet?

Hejsan! Jag har en fråga till er angående en "ny" idé jag har tänkt starta med. Jag har tänkt börja trycka barntröjor med olika motiv etc. Men så kom tanken på hur det funkar med just en del av de tryck jag tänkt mig?! Jag skulle vilja trycka upp vissa tröjor med olika 70- och 80-tals barnprograms bilder. Som till ex. en med Vilse i Pannkakan "loggan" typ, osv. Men hur funkar det, mina närmsta och jag diskuterade det hela lite och man kanske inte får trycka upp det pga upphovsrätt och så?! Skulle gärna vilja ha lite råd och hjälp med detta om det finna möjlighet till det, hur jag kan göra och så. Tack på förhand!! Jag vore väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Först skall nämnas att jag utgått från att du tänkt sälja dessa tröjor till andra. Ska du trycka tröjorna till dig själv eller dina barn gör du framställningar av verket för privat bruk vilket är lagligt enligt 12 § upphovsrättslagen (URL). Motiven skulle med stor sannolikhet kunna omfattas av upphovsrätt. Ett krav för att upphovsrätt ska uppkomma är att verket når en verkshöjd, alltså är originellt, 1 § URL. Det torde inte vara någon tvekan om att Vilse i Pannkakan-loggan har en sådan verkshöjd. Upphovsrätten innebär att det endast är upphovsmannen som har rätt att framställa exemplar av verket samt sprida det till allmänheten, 2 § URL. Skulle du trycka motiven på tröjan så gör du alltså intrång i upphovsmannen ekonomiska rätt. Denna rätt består tills 70 år efter upphovsmannens död, 43 § URL. För att få använda upphovsskyddat material måste du träffa ett avtal med rättighetsinnehavaren, som även kan vara någon upphovsmannen överlåtit sina rättigheter till. Detta regleras i 3 kap. URL. Utöver detta kan motiven strida mot marknadsföringslagen genom att du utnyttjar programmets goda renommé, 5 § MFL. Du drar alltså ekonomisk fördel av det värde som ligger i en positiv föreställning hos konsumenten som skapats av insatser av den andre näringsidkaren. Även här krävs det ett samtycke till användningen. En del andra immateriella rättigheter som varumärkesrätt kan också vara aktuella. Varumärkesrätten kan bestå under en obegränsad tid så länge det är inarbetat, d.v.s. att det är känt bland kundgruppen. Även i detta fall krävs avtal med rättighetsinnehavaren eftersom du drar otillbörlig fördel av det väl ansedda varumärket, se 6 § 2 st. varumärkeslagen. Upphovsrättslagen hittar du här; https://lagen.nu/1960:729 Marknadsföringslagens 5 § hittar du här; https://lagen.nu/2008:486#P5S1 Varumärkeslagens 6 § hittar du här; https://lagen.nu/1960:644#P6S1 Vänliga hälsningar
Alexandra AlmRådgivare