Lawline svarar
Hej,
Först skall nämnas att jag utgått från att du tänkt sälja dessa tröjor till andra. Ska du trycka tröjorna till dig själv eller dina barn gör du framställningar av verket för privat bruk vilket är lagligt enligt 12 § upphovsrättslagen (URL).
Motiven skulle med stor sannolikhet kunna omfattas av upphovsrätt. Ett krav för att upphovsrätt ska uppkomma är att verket når en verkshöjd, alltså är originellt, 1 § URL. Det torde inte vara någon tvekan om att Vilse i Pannkakan-loggan har en sådan verkshöjd. Upphovsrätten innebär att det endast är upphovsmannen som har rätt att framställa exemplar av verket samt sprida det till allmänheten, 2 § URL. Skulle du trycka motiven på tröjan så gör du alltså intrång i upphovsmannen ekonomiska rätt. Denna rätt består tills 70 år efter upphovsmannens död, 43 § URL. För att få använda upphovsskyddat material måste du träffa ett avtal med rättighetsinnehavaren, som även kan vara någon upphovsmannen överlåtit sina rättigheter till. Detta regleras i 3 kap. URL.
Utöver detta kan motiven strida mot marknadsföringslagen genom att du utnyttjar programmets goda renommé, 5 § MFL. Du drar alltså ekonomisk fördel av det värde som ligger i en positiv föreställning hos konsumenten som skapats av insatser av den andre näringsidkaren. Även här krävs det ett samtycke till användningen.
En del andra immateriella rättigheter som varumärkesrätt kan också vara aktuella. Varumärkesrätten kan bestå under en obegränsad tid så länge det är inarbetat, d.v.s. att det är känt bland kundgruppen. Även i detta fall krävs avtal med rättighetsinnehavaren eftersom du drar otillbörlig fördel av det väl ansedda varumärket, se 6 § 2 st. varumärkeslagen.
Upphovsrättslagen hittar du här; https://lagen.nu/1960:729
Marknadsföringslagens 5 § hittar du här; https://lagen.nu/2008:486#P5S1
Varumärkeslagens 6 § hittar du här; https://lagen.nu/1960:644#P6S1
Vänliga hälsningar