FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/01/2010

Urkundsförfalskning

jag har haft ett företag med en kompis och sålde företaget för ett är sedan till han.Nu har jag upptäckt att han har förfalskat min namntäckning på bokslutet 2007,jag satt i styrelsen och var firmatecknare,han skötte bokföringen

Lawline svarar

Hej! Han kan ha gjort sig skyldig till urkundsförfalskning genom att han har förfalskat din namnteckning, enligt Brottsbalken 14 kap 1 §. Det krävs förutom att han förfalskat din namnteckning, att det föreligger så kallat fara i bevishänseende. Det betyder att förfalskningen av namnteckningen ska uppfylla några krav: det var sannolikt att förfalskningen skulle kunna förväxlas, att det fanns viss sannolikhet för att den förfalskade namnteckningen skulle komma till användning, att det fanns risk att dess användning skulle medföra skada eller olägenhet. Risken för att användningen skulle medföra skada eller olägenhet ska ha funnits vid tiden som förfalskningen skedde. Det krävs även att han hade uppsåt till detta när han förfalskade ditt namn, alltså inte trodde att han hade ditt samtycke eller din fullmakt att göra det. Hoppas att svaret hjälper!
Saga WolgersRådgivare