Uthyrarens uppsägning av hyreskontrakt

Jag har en hyresgäst som har ställt till med problem från föra början han flyttade in. Nu har jag tröttnat och vill säga upp hans hyreskontrakt. Vad gäller för regler vid uppsägning av lägenheter. Har hört att om jag själv är i behov av lägenheten får jag säga upp dem för det. Stämmer detta och vissa regler gäller i så fall.

Lawline svarar

Hej, Hyresförhållanden regleras i Hyreslagen som finns i Jordabalkens 12 kapitel se https://lagen.nu/1970:994 . Om hyresavtalet löper på obestämd tid har ni rätt att säga upp det. Hyresgästen har då ett besittningsskydd som ger denne rätt att bo kvar. I 46§ Hyreslagen finns dock uppräknat ett antal situation då hyresgästen trots besittningsskyddet inte har någon sådan förlängningsrätt. Det som skulle kunna vara aktuellt i detta fall är t.ex. 2p. som innebär att hyresgästen inte har rätt att bo kvar om denne i annat fall än i 1p. åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att avtalet skäligen inte bör förlängas. Här görs en intresseavvägning mellan svårigheten av det avtalsbrott som hyresgästen begått genom att åsidosätta sina förpliktelser och hyresgästens intresse av att få bo kvar. När det sistnämnda ska fastställas ser man på sociala skäl och man gör en prognos för om hyresgästen kommer att bättra sig. Allvarliga avtalsbrott, t.ex. att hyresgästen dröjer med att betala hyran, kan utgöra förverkande vilket regleras i 42§ Hyreslagen. Hyresvärden är då berättigad att säga upp hyresavtalet att upphöra i förtid, dvs. kortare tid än enl. avtalet. Om hyresvärden inte säger upp i förtid gör förverkandet istället att hyresgästen enl. 46§ 1p. förlorat sin rätt till förlängning. Ytterligare en punkt i 46§ Hyreslagen som skulle kunna vara aktuell är 6p. Om lägenheten ligger i en- eller tvåfamiljshus och uthyrningen av den inte ingår i affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet så har hyresgästen ingen rätt till förlängning om du som upplåtare har ett sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Att du själv är i behov av lägenheten faller in under denna punkt. Om lägenheten är en bostadsrätt gäller istället punkt 6a. Ingår uthyrningen av lägenheten i affärsmässigt bedriven verksamhet kan istället 10p. vara aktuell. Här görs också en avvägning mellan hyresgästens skäl till att vilja bo kvar och hyresvärdens skäl för att hyresförhållandet ska upphöra. Hyresvärden måste ha ett sakligt skäl som har sin grund i ett påtagligt intresse hos hyresvärden i hans egenskap av hyresvärd. Det ska alltså föreligga ett hyresvärdsintresse och inte bara ett personligt intresse. Vid uppsägning gäller den uppsägningstid som står i hyresavtalet. Är uppsägningstiden inte reglerad i avtalet gäller enl. Hyreslagen 3 månader, 4§. Att märka är att hyresgästen men inte hyresvärden alltid kan åberopa 3 månaders uppsägningstid om denne vill. Detta då hyreslagen enl. 1§ 5 st är tvingande till hyresgästens förmån. En uppsägning ska enl. 8§ 1st vara skriftlig om hyresförhållandet har varat längre än tre månader i följd. Hyresvärden bör även ange orsaken till att avtalet ska upphöra. Med vänliga hälsningar
Josefin BackmanRådgivare