Hyresvärdens ansvar för isbeläggning

Häromdagen var jag och min pojkvän på väg ut till bilen. Han gick ned före mig och när jag kommer ut från trappuppgången genom ytterdörren ligger han i trappan som leder ned från fastigheten och ut på gården. Det är en fem sex trappsteg mellan dörren och marknivån och vi är tvugna att använda trappan för att ta oss in och ut ur byggnaden. När jag går ned för att hjälpa honom halkar även jag. Min pojkvän bar på en back med glasflaskor, och flera av dem gick sönder. För att varna andra hyresgäster för halkan och eventuella glasbitar satte jag upp en lapp på ytterdörren där jag skrev att trappan var hal och att det kunde finnas kvar glasbitar i den. Halkan berodde på ett fem-sex centimeter tjockt lager med riktigt hårt packad snö. Idag dök min hyresvärd upp på mitt jobb och upplyste mig om att halkan i trappan beror på att vi inte sopar den med den befintliga sopborsten. Jag har bott här i fem år menn fortfarande inte fått skriva på ett kontrakt så jag har ingen aning om vad det står om vem som har skyldighet att hålla rent från snön. Men vi bor i en trappuppgång med tre lägenheter och ingen har någonsin nämnt något om att vi gäster ska sköta den delen. Jag kan gärna ge en hjälpande hand vid behov men en borste är knappast rätt verktyg och jsg troodde det var fastighetsägarens och vaktmästarens ansvar. Jag har inga som helst planer på att ansöka om skadestånd men kan värden verkligen skjuta över ansvaret på oss på det sättet? Det kändes snopet när man bara försökte se till att ingen annan skulle råka illa ut. Till saken hör att de senaste åren har jag inte halkat på något annat ställe än utanför min bostad, men här har det skett en fem, sex gånger. Och detsamma gäller min pojkvän.

Lawline svarar

Hej Du har helt rätt i att hyresvärden har ett ansvar för att tillgodose sina hyresgästers säkerhet i gemensamma utrymmen som trappor. Att förebygga isbeläggningar är ett typexempel på vad som omfattats av detta ansvar och hyresvärdar har också tilldömts skadeståndsansvar för skador som uppstått till följd av underlåtenhet att hålla gemensamma utrymmen isfria. Man kan förstås avtala om att ni som hyresgäster skall se till att hålla den aktuella trappan isfri. Men av allmänna obligationsrättsliga principer följer att ett avtal kräver att båda parter är överens. Att hyresvärden ensidigt hävdar att det är ert ansvar som hyresgäster att hålla trappan isfri saknar därför betydelse om inte du som hyresgäst också gått med på detta. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare