FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/01/2010

urkundsförfalskning

jag har haft ett företag med en kompis och sålde företaget för ett är sedan till han.Nu har jag upptäckt att han har förfalskat min namntäckning på bokslutet 2007,jag satt i styrelsen och var firmatecknare,han skötte bokföringen.Vad har han gjort sej skyldig till

Lawline svarar

Hej Genom att din kompis skrivit ditt namn på bokslutet kan han ha ha gjort sig skyldig till *urkundsförfalskning* enligt BrB 14 kap 1 §. För att så skall vara fallet krävs att det föreligger "fara i bevishänseende" vilket kort innebär att det skall finnas en fara för att namnteckningen förväxlas med din, sannolikhet att namnteckningen kommer till användning som bevisning och att det i så fall skulle innebära skada eller olägenhet. Det krävs alltså att den förfalskade namnteckningen inte är så dålig att ingen låter sig luras av den för att din komips agerande skall vara brottsligt. Det framgår inte av frågan varför din kompis valt att förfalska din namnteckning, men om exempelvis syftet varit att lura dig på grund av ekonomiska motiv kan han också gjort sig skyldig till bedrägeri. Med vänliga hälsningar Elias Himsel
Elias HimselRådgivare