FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/01/2010

Äktenskapsförord, bodelning och arv

Hej! Jag är lite nyfiken på vad som händer med egendom vid en makes död. Och blir det någon skillnad om makarna hade tecknat äktenskapsförord? Om makarna hade tecknat äktenskapsförord innan giftermålet, och den ena sedan avlider, vad händer då med den avlidnes egendom? Och vad kommer att hända om den som avled inte har några barn eller andra släktingar? Och i fall den efterlevande maken har ett barn, har det barnet någon ärvsrätt? Dessa tre frågor hänger samman. Och hur påverkas allt av ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej! För att försöka besvara samtliga av dina frågor så bra som möjligt ska jag dela upp svaret lite nedan. Till att börja med är all egendom som makar äger antingen så kallat giftorättsgods, eller enskild egendom. Skillnaden mellan dessa slag är att giftorättsgods ingår i bodelningen mellan makarna när ett äktenskap upplöses, exempelvis vid ett dödsfall (10 kap 1§ Äktenskapsbalken, förkortad ÄktB, sehttps://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Det är här äktenskapsförordet kommer in i bilden. Genom ett äktenskapsförord kan man nämligen komma överens om att viss egendom ska vara den ene makens enskilda och därmed inte behöva ”delas” i en framtida bodelning (7 kap 2 § 1 st ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1). Sådan enskild egendom kan även uppkomma om någon utomstående person, ger eller testamenterar egendom till den ene maken med ett villkor att egendomen ska vara den makens enskilda (enligt 7 kap 2§ 2st ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1). Dör en make ska alltså bodelning ske enligt huvudregeln (9 kap 1§ ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1). Det giftorättsgods som finns (det vill säga allt som inte är enskild egendom) läggs då efter skuldavräkning samman och delas sedan lika mellan makarna. (Dock finns en möjlighet för en efterlevande make som har mer giftorättsgods än den avlidne att begära att vardera sidan behåller detta och att någon delning inte sker, enligt 12 kap 2§ ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#K12P2S1) Den efterlevande maken får alltså hälften av giftorättsgodset plus sin enskilda egendom, och samma sak gäller för den avlidnes dödsbo. Säger äktenskapsförordet att all egendom är enskild, finns det inget giftorättsgods att dela och var och en behåller då sin egendom. Efter att bodelning skett återstår arvsdelen och fördelningen av den dödes tillgångar. I detta läge spelar det ingen roll om det tidigare har existerat något äktenskapsförord eller inte eftersom äktenskapet är upplöst och egendomen därur redan fördelad. Enligt 3 kap 1§ 1st Ärvdabalken (förkortad ÄB, se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) ska den dödes tillgångar tillfalla den efterlevande maken. Detta gäller såvida den avlidne inte har några så kallade _särkullbarn_, det vill säga barn tillsammans med någon annan än den efterlevande maken. Beträffande din fråga där den avlidne inte har varken barn eller andra släktingar går således all egendom till den efterlevande maken, och som sagt spelar det ingen roll i detta läge om egendomen tidigare under äktenskapet var enskild eller giftorättsgods. Vad gäller den sista frågan, har ett barn till den efterlevande maken (som inte är den avlidnes barn) ingen arvsrätt i den avlidnes egendom. Emellertid har det såklart arvsrätt efter den efterlevande när denne dör (2 kap 1 § ÄB, se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Slutligen bör tilläggas att fördelningen av arvet givetvis påverkas av om det finns något testamente, eller om det finns föräldrar, syskon eller syskonbarn till den avlidne. Hoppas att du fick svar på det du undrade. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare