Uppsägningstid.

Hej! Jag har precis flyttat in i ett rum som jag hyr i andra hand. Något kontrakt finns än så länge inte, men vi avtalade via telefon att jag skulle ta rummet. Som jag har förstått det så är muntliga avtal giltiga vid uthyrning? Enligt hyresvärden är uppsägningstiden 3månader, men jag flyttar redan om en. Informationen om uppsägningstiden fick jag först efter att jag förklarat att jag ska flytta, kan detta vara till min fördel? Alltså, kan jag dra mig ur det här avtalet utan och dessutom komma billigt undan?

Lawline svarar

p<>. Hej, p<>. Precis som du har förstått gäller även muntliga avtal. Ett skriftligt kontrakt ska dock upprättas om hyresvärden eller hyresgästen begär det, se 12:2 1 st. Jordabalken (JB). p<>. Enligt 12:4 1 st. 1 p<>. JB är uppsägningstiden tre månader om det avser ett hyresavtal på obestämd tid. Ingick ni ett hyresavtal på bestämd tid gäller reglerna i 12:4 2 st. 1-3 p<>. JB. Uppsägningstiden är tre månader om avtalet avsåg högst tre månader, en dag om avtalet avsåg högst två veckor och en vecka om avtalet avsåg mer än två veckor men mindre än tre månader. Det mest troliga, med tanke på de uppgifter du lämnat, är att uppsägningstiden är tre månader. Uppsägningstiden på tre månader gäller, oavsett om du var medveten om den eller inte. Detta under förutsättning att ni inte avtalat om annat. p<>. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare