FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/01/2010

Urkundsförfalskning

Jag hade förfalsad tågbiljett, värdet på biljetten är 2397kr. Jag har erkännt brottet. Bli jag dömd till fängelse ? Eller vad blir det ?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Av döma av din fråga har du , i det fall du själv förfalskat biljetten, gjort dig skyldig till urkundsförfalskning enligt 14:1 Brottsbalken. I det fall du inte framställt biljetten utan endast åberopat den, har du istället gjort dig skyldig till brukande av falsk urkund enligt 14:9 Brottsbalken. Har du däremot både framställt och brukat biljetten är ditt handlande istället att bedöma enligt 14:1 tillsammans med 15:11 BrB. För att de i samtliga fall skall röra sig om brott måste gärningarna ha inneburit "fara i bevishänseende", vilket innebär att förväxling mellan förfalskningen och den äkta biljetten sannolikt kan ske. Det stämmer att det i straffskalan för unkundsförfalskning ingår fängelse i högst två år; därmed inte sagt att fängelse i det specifika fallet kommer att bli den påföljd som döms ut. Påföljdvalet beror på omständigheterna i det enskilda fallet och innebär en mycket omfattande bedömning.Domstolen har exempelvis att beakta praxis på området, huruvida den som begått den aktuella gärningen gjort sig skyldig till brott tidigare, hur gammal den som begått brottet är ect. Med vänlig hälsning,
Louise Albertson - WittingRådgivare