Sambors ersättningsskyldighet mot varandra

Blev sambo i somras m en kille som har bil. Jag har ej körkort o använder ej bilen såklart :). Är jag skyldig att betala allt som bilen kostar? Det tycker min sambo men inte jag??

Lawline svarar

Hej! Kort sagt; nej det är du inte. I sambolagen finns inga bestämmelser om hur inkomster och utgifter skall fördelas mellan samborna under samboförhållandets bestånd. Däremot föreskrivs i äktenskapsbalken 1 kap. 3-4 §§ att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder samt att de skall fördela utgifter och sysslor mellan sig. Motsvarande regel saknas för sambor. Du är alltså *inte skyldig att betala för din sambos utgifter för sin bil*. Skulle du utnyttja bilen (genom att köra den eller bli skjutsad i den) kan emellertid din sambo kräva betalt av dig för den tjänsten, precis som han kan göra om han hyr ut bilen/skjutsar vem som helst. I ett fungerande samboförhållande torde emellertid utgifter och sysslor fördelas hållbart och rättvist mellan parterna på ett naturligt sätt, och inte p.g.a. juridiska skäl. Men detta ligger utanför frågan! Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare