Rättskällor - praxis

Hej, Om du läser lagen.nu, så finns referenser till regeringsrättens domar. Frågan är- är dessa domar prejudicerande eller vägledande? Har prejudicerande och vägledande samma värde och betydelse? Kan man hänvisa till dessa domar i en tvist med byggnadsnämnden,länsstyrelsen eller kammarrätten och därmed påverka utslaget? Borde vara intressant att diskutera mellan studenter och lärare.

Lawline svarar

Hej, Rättskälleläran är läran om vilka rättskällor som ska beaktas för att komma fram till vad som utgör gällande rätt. Först och främst är det naturligtvis lagar och författningar som ska beaktas. Därefter kommer de förarbeten och motiv som ligger bakom författningen, exempelvis utredningar. Förarbeten och motiv bör beaktas. Nästa rättskälla är just praxis, alltså avgöranden från i första hand våra högsta instanser Högsta domstolen och Regeringsrätten. Även praxis bör beaktas. Både förarbeten och praxis har i praktiken mycket stor betydelse vid avgörande vad som är gällande rätt. Det är därför mycket lämpligt att hänvisa till praxis till stöd för sin talan i en tvist. Man måste dock observera att omständigheterna i det tidigare avgörandet kan skilja sig från de i den aktuella tvisten och att utslaget därför kan bli annorlunda. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare