Egen ingång + lås

Jag hyr ut ett rum med egen ingång och med möjlighet till dusch i min egen del av lägenheten, det är inskrivet i kontraktet som är undertecknat. Personen som hyr vill ha låst dörr till min del, med nyckel på sin sida som gör att personen kan öppna och gå in i min del när som. Jag har upplevt detta lite märkligt och ifrågasatt detta. Nu påstår personen att jag har begått kontraktsbrott för att jag har meddelat att jag inte tycker det känns ok att hon ska kunna låsa upp och därmed komma in i min lägenhet? Det är inget inskrivet i kontrakt om låst dörr eller inte. Har jag begått kontraktsbrott för detta?

Lawline svarar

Hej! Att ha ett rum med egen ingång menas oftast att ha en ingång utifrån huset till sin del av lägenheten. Vet inte om du menar att ni också har en dörr mellan era delar av lägenheten. Men jag tar det som utgångspunkt. Att kunna låsa sin egen del är oftast självklart. Jag vet inte vad avtalet säger eller om personen du hyr ut det till visste att han inte hade möjlighet till att låsa dörren när han ingick avtalet. Men hyresgästen har rätt till privat uttrymme och det är även vedertaget att den som hyr en del av lägenhet inte vill att hyresvärden skall kunna gå ut och in ur hans/hennes del av lägenheten. Eftersom hyresgästen skall kunna använda din dusch kan inte du ha ett lås på din sida. Och då, på de omständigheter jag har att tillgå, du inte enligt avtalet har rätt att använda hyresgästens del av lägenheten måste du respektera dennes begäran att kunna låsa. Du tycker det är märkligt för du säger att det gör att personen kan gå in i din del när som, men det kan väl personen även göra nu? Eftersom avtalet endast ger hyresgästen möjligheten att använda din dusch bryter personen avtalet om den skulle göra annat. En senare fråga blir om detta skulle bidra till kostnader för dig. Och hur då ni ska lösa den ekonomiska frågan. Här kommer också hyresgästens fog för den möjligheten att låsa vid avtalets ingående att vara av betydelse. Förmodligen kommer du behöva stå denna kostnad. Om du har fler frågor kontakta hyresgästföreningen som kanske kan vägleda dig ytterligare. Med vänlig hälsning
Thor-Amadeus MorillasRådgivare