Hund förstörde iPod

Jag är inneboende hos en kvinna med hund. Nu när hon skulle iväg på semester i en vecka blev jag tillfrågad om att ha hunden under tiden mot lite billigare hyra för nästa månad och jag tackade ja. Efter några dagar var min pojkvän hos mig och på morgonen när jag skulle ut med hunden så lånade jag hans tröja, där hans iPod låg. Jag tog ur iPoden och la den mitt på soffbordet och gick sedan ut med hunden. Väl hemma igen kröp jag tillbaka ner i sängen och efter en timme gick vi upp. Vi upptäckte då att hunden bitit sönder hörlurarna totalt men iPoden verkade fungera. Min pojkvän fick låna mina hörlurar på vägen hem sen och på kvällen tog batterierna slut. Han laddade mp3-spelaren men när han skulle använda den nästa dag så fungerade den inte. Jag menar på att min värd ska betala hörlurar och iPod då en ägare har strikt ansvar för vad dennes hund gör. Hunden brukar nämligen inte hoppa upp och ta saker från bord, speciellt inte om det inte är mat. Mp3-spelaren är väl värd ca 3000-4000 kronor så det är ju inte nåt litet värde. Min värd håller dock inte med utan menar på att det är mitt ansvar vad hunden tuggar på medan jag är hemma (och tydligen, i detta fallet, när jag sover).

Lawline svarar

Hej! Du har alldeles rätt när du säger att en hundägare har ett så kallat "strik" ansvar för skada som hunden orsakar. Detta innebär att din värd inte själv behöver ha gjort något uppsåtligt fel eller varit vårdslös på något sätt för att skadeståndsskydlighet skall infalla. Principen är gammal i svensk rätt och har senast uttryckts på nytt i den nya lagen om tillsyn över hundar och katter, som kom under 2007. Du hittar lagen via den här länken: https://lagen.nu/2007:1150 och det strikta ansvaret framgår av 19§. Med detta sagt kan det vara värt att poängtera skadeståndslagens 6 kap 1§ 2 stycket. Även om det inte spelar någon roll för själva skadeståndsgrunden, kan din värd ha en poäng i att _skadeståndet_ som sådant kan påverkas av ert eget beteende. Enligt den här så kallade jämkningsparagrafen kan skadeståndet komma att sättas ned, om det visar sig att din pojkvän varit medvållande på något sätt. Huruvida han anses vara medvållande vågar jag inte spekulera i men spontant låter det inte så. Man bör normalt kunna lägga saker på soffbord i en timme utan att anses ha betett sig vårdslöst. Möjligtvis kan det spela in att han lät dig hantera iPoden utan att själv se efter den. Enligt tredje stycket i paragrafen tar man hänsyn till vållande på båda sidor och gör ett slags "kvotjämkning" utifrån hur mycket man vållat till skadan. Vid sakskador som dessa är det vanligt att man sätter ned med hälften om man inte kan klargöra i vilken utsträckning man anses ha bidragit till skadan. Alltså, för att sammanfatta: din värd är skadeståndsskyldig men det är möjligt att själva skadeståndet (som ju annars motsvarar din skada, dvs vad en ny iPod kostar) kan komma att sättas ned. Hur mycket det sätts ned beror på om din pojkvän anses medvållande och i så fall hur mycket. Jag hoppas att jag hjälpt dig, hör gärna av dig med eventuella följdfrågor! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare